Zonnewagen Nuna 6 in ons museum!

Geschreven op: 5 december 2023 | Terug naar het overzicht

Dinsdag 5 december is de zonnewagen Nuna 6 binnen gereden in het Industrieel Museum Zeeland in Sas van Gent. Conservator Bert Zandvoort is blij met deze Sinterklaas surprise.  “Het museum richt zich niet alleen op historie. We schenken ook aandacht aan moderne ontwikkelingen. Deze auto herbergt veel techniek die van groot belang zijn voor een van de de moderne Zeeuwse industrie zwaartepunten: wind- en zonne-energie.”

De Nuna 6 wordt direct getoond aan het publiek. De informatie borden en definitieve aankleding van de opstelling worden zo snel mogelijk toegevoegd. Daarmee heeft het museum een mooie publiekstrekker voor de komende kerstperiode en de maanden erna.

Over het ontwerpteam

Een steeds wisselend team studenten van de Technische Universiteit Delft ontwerpt en bouwt sinds 2001 een zonnewagen met de naam Nuna. Dit team met wisselende sponsoren, eerst Nuon, later Vattenfall, tegenwoordig Brunel International, is steeds zeer succesvol in de World Solar Challenge, een 3000 km lange race voor zonnewagens dwars door Australië. Het Brunel Solar team heeft in de race van dit jaar met de Nuna 12 de 3e plaats behaald.

Over de Nuna 6

De Nuna 6 een eenpersoons driewieler met een elektromotor ingebouwd in het achterwiel. De carrosserie is gebouwd van koolstof en de gehele auto weegt minder dan 140 kg. Om alle energie efficiënt te kunnen gebruiken, wordt de remenergie terug opgeslagen in de batterij. Die batterij wordt opgeladen als meer zonne-energie wordt opgewekt dan nodig is voor het rijden. Die energie wordt gebruikt als bv. een wolk de zon bedekt, of om ‘s avonds te rijden.

Deze wagen is in 2011 als 2e geëindigd in de World Solar Challenge met een gemiddelde snelheid van ruim 88 km/u.

Het Industrieel Museum Zeeland bedankt:
Wilt u het museum ook steunen? Klik dan hier!

• Mammoet
  • Yara