Lespakket scholieren

Geschreven op: 16 september 2021 | Terug naar het overzicht

Woensdag 16 september hadden we ons lespakket voor groep 1 en 2 voor het eerst uitgetest,. Een superenthousiaste groep 1 van basisschool Laureyn uit Phillipine, mocht als eerste deelnemen aan de bezoekles in het museum. Als een van de 5 themamusea hebben we samen met Erfgoed Zeeland, Cultuurkwadrant, drie regionale cultuureducatiebureaus en scholen een doorlopende leerlijn erfgoededucatie ontwikkeld. Deze verbindt basisschool en erfgoedlocatie d.m.v. elf thema’s. Voor scholen wordt het hierdoor eenvoudiger om eigen lesstof te verbinden met een locatiebezoek.
Dankzij dit project maken leerlingen door de schooljaren heen een reis door de tijd in hun eigen omgeving, dicht bij huis of iets verder weg in Zeeland.Hoe verder op weg in de leerlijn, hoe breder het perspectief en hoe groter de wereld. Het IMZ heeft met haar werkgroep een bezoekles ontwikkeld voor groep 1 van de basisschool. Het thema is “Dit ben ik”. Dit thema hebben ze vertaald naar beroepen en zo maken de kinderen een"reis" langs de bakker, timmerman, bankwerker, brandweerman/vrouw, machinist en mensen in beroepen die beschermende kleding dragen. Dit alles met veel verschillende werkvormen, voelen en ruiken. Het hoogtepunt en sluitstuk van de ochtend was het zelf blussen van een brandend huis. De helm die ze daarbij op hadden mochten ze mee naar huis nemen. Deze les sloot ook goed aan op het thema van de kinderboekenweek in oktober "worden wat je wil".