Weet jij een leuke naam?

Geschreven op: 28 mei 2021 | Terug naar het overzicht

Mooie blikvanger bij onze ingang!
Sas van Gent ontleent haar naam aan de schutsluizen die vanaf de middeleeuwen toegang gaven aan de vaarweg naar Gent. Aan het einde van de 19e eeuw lagen er drie sluiscomplexen naast elkaar in het kanaal. Bij de verbreding van het kanaal van Gent naar Terneuzen in de jaren zestig van de vorige eeuw werden deze sluizen gesloopt en gedempt. Een restant van de sluiskolk van een van de sluizen is nog te zien. De oudste sluis is verdwenen onder het Keizer Karelplein.
Onze vrijwilligers maken momenteel, in samenwerking met kunstenaar Ton Koops, een kunstwerk van de onderdelen van het aandrijfmechanisme van één van de sluisdeuren. Op de foto zie je Marcel van Campen aan het werk. Het resultaat zal buiten bij de ingang van het museum een mooie blikvanger worden. Daar hoort ook een pakkende naam bij! Heb jij een leuk idee? Laat het ons weten!