Geschreven op: 20 januari 2021 | Terug naar het overzicht

Zo’n dertig jaar geleden vond de heer Kiburg bij het ontruimen van een fabriekshal een schaalmodel van een stoommachine. Hij werd gevonden in een hal van de voormalige glasfabriek. Waarschijnlijk is het een model van een stoommachine voor energie opwekking. Zeker is dat nog niet, verder onderzoek is gaande.

Het model is na de vondst, met goedkeuring van de toenmalige verantwoordelijken, door de heer Kiburg geschonken aan het museum Stoomtrein Maldegem-Eeklo. Daar kreeg het model een plaatsje in de overdekte tentoonstellingshal waarin het jarenlang tussen het treinmateriaal is tentoongesteld.
Met de opening van het Industrieel Museum Zeeland leek het de vinder gepast om het model naar Sas van Gent te laten terugkeren. Hierdoor geïnspireerd zijn de beide musea een bruikleen overeenkomst aangegaan waardoor het model de komende vijf jaar in het Industrieel Museum Zeeland tentoongesteld kan worden.

Door de corona crisis duurde het even voor deze bij het museum was, maar kort voor kerst is het model in Sas van Gent gearriveerd. Daar zal het model in de komende tijd een grote onderhoudsbeurt ondergaan. We hopen dat we daarna een mooie overdracht kunnen organiseren, waarna bezoekers het model kunnen komen bewonderen. We houden je op de hoogte!

Als de foto’s herinneringen bij je oproepen, vragen we je om die met ons te delen op communicatie@industrieelmuseumzeeland.nl