Gerestaureerde maalmolen geplaatst

Geschreven op: 12 juni 2020 | Terug naar het overzicht

Deze week is de ruim honderd jaar oude mechanische maalmolen geplaatst in de museumhal. Dit exemplaar is gebruikt voor het malen van veevoeder bij een bedrijf uit de buurt van Zelzate. In de afgelopen periode is de molen zorgvuldig gerestaureerd door vrijwilligers van het museum. Deze illustratie toont de meelmolen op de oorspronkelijke locatie.

Dit is een maalmolen met liggende stenen. Dit type molen van deze grootte werd veel gebruikt op boerderijen om graan te malen voor veevoeder. Grotere exemplaren vind je in windmolens, bijvoorbeeld in de molens van Axel en Spui.

Werking van een meelmolen met liggende stenen
De stenen (4,5) liggen in een cilindervormig omkasting van hout. De onderste steen, de ligger (5), ligt vast, en de bovenste steen, de loper (4),  is verbonden met de draaiende steenspil (3) .De schets laat een bij molens gebruikelijke constructie zien, aandrijving van de steenspil langs boven met een rondsel (1). De steenspil wordt bij de molen in het museum via tandoverbrenging en een riemschijf langs de onderzijde aangedreven. Het graan wordt gevoed vanuit een stortbak, de kaar (2). Het graan valt in een uitsparing in het midden van de maalstenen. De naar elkaar toe gekeerde oppervlaktes van de stenen zijn voorzien van groeven. Door de draaiing van de bovenste steen wordt het graan tussen de stenen vermalen. De korrelgrootte van het meel wordt bepaald door de afstand tussen de beide stenen. Die afstand wordt geregeld met een de licht (7). Het meel verzamelt zich op de bodem (6) van molen en wordt door de meelpijp (8) naar buiten gedreven.