Knutsel een veerboot

Geschreven op: 7 mei 2020 | Terug naar het overzicht

We moeten nog heel even geduld hebben, maar het museum mag bijna weer open. Voor wie thuis toch even technisch bezig wil zijn hebben we nog een leuke tip: de bouwplaat van de PSD veerboot.
Het schip was 102 meter lang, 18,45 meter breed en kon 1000 passagiers en 85 personenauto’s meenemen. Deze veerboot heeft van 1958 tot 1986 de veerdienst tussen Breskens en Vlissingen onderhouden. Daarna werd het schip tot 1994 als reserveboot ingezet.
Je kunt deze bouwplaat zelf bestellen op twee schalen (Schaal 1:200 of Schaal 1:700) op de website van de Terneuzense Bouwplaten Uitgeverij Scaldis.

Korte geschiedenis van de Prinses Beatrix
Voor de aanleg van de Westerschelde tunnel, werd de verbinding tussen Zeeuws-Vlaanderen en de rest van Zeeland (en Nederland) verzorgd door de Provinciale Stoombootdiensten. De veerdiensten verbonden Vlissingen met Breskens en Kruiningen met Perkpolder. In 1958 werd de eerste van drie nieuwe kopladingsveerboten in dienst genomen, de Prinses Beatrix. Deze werd gebouwd op de scheepswerf J. & K. Smit in Kinderdijk. Het zusterschip Prinses Irene werd gebouwd door de Vlissingse scheepswerf De Schelde en de derde, de Prinses Margriet, bij scheepswerf Van der Giessen in Krimpen aan de IJssel.
De Prinses Beatrix is, na haar diensttijd bij de PSD, in 1994 verkocht aan een Chinese rederij en tot 1999 in dienst gebleven. Het schip is gesloopt in 2003.

De gegevens en de foto’s komen van de website PSDNet. Zij verzamelen en publiceren info over de veerdiensten en schepen van de PSD.