Daar kijk je met je handen!

Daar kijk je met je handen!

Educatie

Het Industrieel Museum Zeeland heeft een educatieve functie. We vinden het belangrijk om kinderen en jongeren te interesseren voor techniek en industrie. Zo bieden we de indivuele jeugdige bezoeker een boekje waarmee ze met doeopdrachten door het museum gaan. Voor scholen of andere bieden we aparte programma.

In ons museum kan aan veel kerndoelen van o.a. oriëntatie op jezelf en de wereld gewerkt worden. In het museum bieden we standaardprogramma’s voor scholen aan, waarin diverse kerndoelen en aanbodsdoelen van SLO* verwerkt zijn.

Tijdens een bezoek aan het museum, gaan de leerlingen in het museum op zoek naar antwoorden voor de museumspeurtocht. Daarnaast werken ze onder begeleiding aan een praktische opdracht.

* SLO (2018). Inhoudslijnen primair onderwijs – oriëntatie op jezelf en de wereld. SLO. Geraadpleegd op 27 augustus 2023, van https://www.slo.nl/sectoren/po/inhoudslijnen-po/inhoudslijnen-orientatie-jezelf-wereld/

SLO (2020). Oriëntatie op jezelf en de wereld – aanbodsdoelen met kerndoelen. SLO. Geraadpleegd op 27 augustus 2023, van https://www.slo.nl/sectoren/po/inhoudslijnen-po/inhoudslijnen-orientatie-jezelf-wereld/

Museumspeurtocht en bijbehorende doelen

Middenbouw (groep 4 – 6)

In de museumspeurtocht ‘suiker’ zijn verschillende aanbodsdoelen (fase 2) verwerkt. 

Inhoudslijn

Aanbodsdoelen, inclusief kerndoel

De samenleving

  Wonen, werken en recreëren

  • Kennismaken met diverse beroepen en beroepsgroepen waarin mensen werken. Kerndoel 47

De ruimte om je heen

Landbouw, industrie en logistiek

  • Verkennen van de productieketen bij verschillende industriële producten (ook in relatie tot duurzaamheid). Kerndoel 47

 

  

Bovenbouw (groep 7 – 8)

In de museumspeurtocht ‘transport’ zijn verschillende aanbodsdoelen (fase 2 en 3) verwerkt. Deze speurtocht is ook geschikt voor het praktijkonderwijs/ vmbo-b.

 

Inhoudslijn primair onderwijs

Aanbodsdoelen, inclusief kerndoel primair onderwijs

De ruimte om je heen

Landbouw, industrie en logistiek (fase 3)

  • Onderzoeken van economische vestigingsplaatsen van industrie (nationaal en internationaal). Kerndoel 47 en 49

 

Verschijnselen uit natuurkunde en techniek

Technische principes en systemen (fase 2)

  • Herkennen van een geautomatiseerd systeem in een apparaat en uitzoeken welke actie of informatie leidt tot welk effect. Kerndoel 44

 

Verschijnselen uit natuurkunde en techniek

Technische principes en systemen (fase 3)

  • Verkennen van de werking van eenvoudige (meet-) instrumenten en appraten (bijv. microscoop).

 

De samenleving

Wonen, werken en recreëren (fase 2)

  • Kennismaken met diverse beroepen en beroepsgroepen waarin mensen werken. Kerndoel 47

 

 

Kerndoel voortgezet onderwijs

Doorlopende leerlijn vmbo - b

Kerndoel 32

Je herkent dat de ene vorm van energie omgezet kan worden in een andere vorm van energie, zoals bewegingsenergie in elektrische energie(dynamo). – Onderbouw vmbo-b

(praktische toepassing in het museum)

Kerndoel 42

Je beschrijft verschillend ruimtegebruik in een gebied. – Onderbouw vmbo-b

Kerndoel 42

Je beschrijft de infrastructuur en schaalvergroting in transport in Nederland. Onderbouw vmbo-b

Kerndoel 42

Je beschrijft en verklaart het belang van water voor transport in Nederland. Bovenbouw vmbo – b

 

Voortgezet onderwijs

In de museumspeurtocht ‘energie’ zijn verschillende leerlijnen ‘energiekenmerken’, behorend bij kerndoel 32 van het voortgezet onderwijs, verwerkt.  

Doorlopende leerlijn onderbouw vmbo GL

Doorlopende leerlijn onderbouw havo

Je beschrijft energiesoorten, zoals bewegingsenergie, zwaarte-energie, kernenergie, elektrische energie, chemische energie, warmte, licht en straling.

 

Je onderscheidt energiesoorten, zoals bewegingsenergie, zwaarte-energie, kernenergie, elektrische energie, chemische energie, warmte, licht en straling.

 

Je herkent energieomzettingen, waarbij de ene vorm van energie wordt omgezet in een andere, en licht deze met voorbeelden toe, zoals elektrische energie in bewegingsenergie(elektromotor)

Je beschrijft energieomzettingen, waarbij de ene vorm van energie wordt omgezet in een andere, en licht deze met voorbeelden toe, zoals licht in elektrische energie(zonnepaneel).

 

Je beschrijft een aantal energiebronnen, zoals brandstoffen(kolen, olie, gas, hout, biomassa), water(kracht), wind en zon.

 

Je beschrijft verschillende energiebronnen, zoals brandstoffen(kolen, olie, gas, hout, biomassa), water(kracht), wind en zon en manieren van energieopwekking en energieopslag

 

 

Het Industrieel Museum Zeeland bedankt:
Wilt u het museum ook steunen? Klik dan hier!

  • Provincie Zeeland
  • ICL
  • Hydrauvision
  • Yara
  • DOW
  • ANWB