Nieuwsbrief 11 april

Graag brengen wij u weer even op de hoogte van de activiteiten die in ons museum op stapel staan in de komende periode: een vertelcafé met een bijzonder onderwerp en kinderactiviteiten in de meivakantie. Ook blikken we graag even terug op een zeer geslaagde museumdag op 6 april.

Vertelcafé Dorst 16 april

Op dinsdag 16 april kun je naar een interessant verhaal luisteren over de rol die dranken gespeeld hebben in ons dagelijkse leven van de prehistorie tot nu. Bert Zandvoort vertelt er alles over.
Dranken spelen een cruciale rol in het dagelijks leven van mensen over de hele wereld. Of het nu gaat om het stillen van dorst, het verschaffen van energie of simpelweg het verwennen van onze smaakpapillen, drankjes zijn een integraal onderdeel van onze cultuur en dagelijkse routine. Dranken zijn veel meer dan alleen dorstlessers. Ze representeren verschillende periodes in onze geschiedenis, vanaf het ontstaan van de landbouw, de ontdekkingsreizen, de  industriële revolutie tot de globalisering.
In de lezing wordt het verhaal verteld van de prehistorie tot de huidige tijd. Elke drank representeert de ontwikkeling van de technologie, verandering van cultuur en de invloed op historische gebeurtenissen.
Dranken zijn niet alleen smakelijk, maar ook cultureel en sociaal belangrijk. Ze verbinden mensen en vormen een essentieel onderdeel van onze samenleving.
De lezing start op 19.30 uur. Tickets (6 euro) zijn hier te bestellen.

Kinderactiviteiten Meivakantie

Momenteel zijn we bezig om het doeboekje, waarmee kinderen al sinds de opening in 2015 op pad gaan in het museum om allerhande opdrachten te doen, aan te passen. Inmiddels zijn er namelijk al heel veel kinderen die de opdrachten hebben gedaan. Nieuwe extra opdrachten moeten zorgen voor nieuwe uitdagingen voor de jeugd. In de voorjaarsvakantie hebben de jonge bezoekers al een aantal nieuwe dingen uitgetest en werd hen gevraagd hun mening te geven. Van woensdag 1 t/m zondag 5 mei wordt er weer zo’n testperiode ingericht met weer een paar nieuwe opdrachten erbij. De opdrachten hebben te maken met onderwerpen die in het museum te zien zijn, zoals veiligheid, logistiek en bijvoorbeeld een “waar wordt dit van gemaakt” puzzel. Extra leuk dus om dan met kinderen het museum te bezoeken.

En als je er een extra leuke dag van wilt maken dan is een bezoek op zaterdag 4 mei helemaal een aanrader. Dan is er naast de doe-opdrachten ook nog een knutselactiviteit waarbij de kinderen met boutjes en moertjes een hele leuke sleutelhanger mogen maken. Voor de extra activiteiten wordt geen extra bijdrage gevraagd, dus kinderen kunnen ook deze dagen voor slechts 5 euro binnen.

Terugblik museumdag 6 april

Afgelopen zaterdag hebben we de Nationale Museumweek afgesloten met onze Speciale Museumdag. In ons museum vind je normaal grote imposante machines, maar deze keer waren er ook miniatuurexemplaren te zien van modelbouwers uit Knokke en omgeving. Daarnaast waren er voor kinderen nog diverse andere activiteiten.

Heb je het gemist? Tip: Tijdens open monumentendag 14 september komen de modelbouwers nog een keertje terug.