Nieuwsbrief 21 november
De motoren gaan ronken op zaterdag 25 november

Hou je van het motorgeronk van oude scheepsdieselmotoren. Hou je van de geur van warme smeerolie? Dan is aanstaande zaterdag weer een goed moment om het Industrieel Museum Zeeland te bezoeken. Dan gaan onze vrijwilligers een aantal motoren uit de historische collectie laten draaien.
Bent u vergeten hoe dat ook alweer klinkt: klik hier voor een voorproefje: De Westerscheldetunnel is zaterdag tolvrij, een extra stimulans om te komen genieten.

Nieuwe expositie “De Ambachtsschool” open voor publiek vanaf 26 november

Veel van onze ouders en grootouders hebben op de Ambachtsscholen in Zeeland de basis gelegd van hun loopbaan in de zich destijds ontwikkelende samenleving.
Toen, net als nu, was er grote vraag in bouw, onderhoud, machinebouw, metaalbewerking en installatietechniek naar goed opgeleide vakmensen met “gouden” handjes. Velen vonden hier een uitweg uit het zware bestaan van landarbeider.
Ook in Zeeland zijn in een groot aantal plaatsen Ambachtsscholen opgericht in de periode 1875-1915. De Ambachtsscholen zijn bij de nationale onderwijshervorming van 1968, “De Mammoetwet” omgedoopt tot “Lagere Technische School”.
De tijdelijke tentoonstelling De Ambachtsschool – Nog steeds een goed idee! in het Industrieel Museum Zeeland toont de vele gezichten en vakgebieden van de Ambachtsscholen. De tentoonstelling omvat examenwerkstukken, aantekeningen en werkschriften van scholieren uit die periode. Video’s tonen persoonlijke getuigenissen en herinneringen van oud-leerlingen en voormalig docenten.
De compacte tijdelijke tentoonstelling is vanaf 26 november te bezoeken.

Vertelcafé “Van Keutel tot Korrel”

Op dinsdagavond 19 december om 19.30 u gaat onze conservator Bert Zandvoort een vertelcafé verzorgen geïnspireerd door de tijdelijke tentoonstelling van Keutel tot Korrel.
Houdt deze avond alvast vrij in de agenda. Verdere details volgen in een volgende nieuwsbrief.

RABO Clubsupport: mooi resultaat

Dankzij de stemmen van de RABO leden die het Industrieel Museum Zeeland een warm hart toedragen heeft de RABO clubsupport actie € 333.89 opgebracht.
Dat geld gaan we aanwenden om verlichting achter twee glas-in-lood paneel aan te brengen

Het bijna vergeten verhaal van ons pronkstuk

Het pronkstuk van het Industrieel Museum Zeeland, de “van de Kerckhove” stoomgenerator is niet zomaar hier terecht gekomen. Een van de personen die een belangrijke rol heeft gespeeld bij het behoud van deze machine was de heer Bram Dees. Bram was een verklaard voorstander van het behoud van industrieel erfgoed in de regio. Bij de sluiting van de cokes fabriek in Sluiskil rond het jaar 2000, dreigde deze machine verloren te gaan. Bram Dees heeft een reddingsplan voor het behoud van deze machine ontwikkeld, en de daarbij behorende fondsenwerving mede verzorgd. De haalbaarheidsstudie bij het reddingsplan  en de ‘vondst’ van de oude Suikerloods vormden de basis van het Industrieel Museum Zeeland. De heer Bram Dees is inmiddels overleden, maar zijn archief van deze periode is bewaard gebleven.
Dit voorjaar heeft de heer Joop Dees, broer van Bram, dit archief overgedragen aan het Industrieel Museum Zeeland. Daarmee is het begin van onze historie vastgelegd met origineel materiaal.

Bram Dees in 2018 (l)  en Joop Dees (r) bij “hun” stoommachine