Nieuwsbrief 6 september 2023

Graag brengen wij je weer even op de hoogte van de laatste nieuwtjes in ons museum.

Open Monumentendag zaterdag 9 september

Zaterdag 9 september 2023 zijn er veel activiteiten voor jong en oud in het Industrieel Museum Zeeland. Het museum heeft twee belangrijke redenen om hieraan actief mee te doen: het museum heeft veel industriële monumenten in de collectie EN het museum is gehuisvest in een monument. En met het landelijk thema “Levend Erfgoed” brengen we zaterdag graag het museum weer even echt tot leven. Daarom zullen onze vrijwilligers de motoren in ieder gevel weer aanzwengelen. Dit filmpje van de startende Kromhout geeft een aardig voorproefje. Voor de kinderen zijn er tal van activiteiten, zoals zelf een springtouw maken in de touwslagerij, een schilderij met een draaischijf maken, knutselen met 3D pennen en voor de kleintjes is er een brandblusspel. Toegang is voor kinderen t/m 17 jaar gratis. Voor volwassenen is er een gereduceerd tarief van 5 euro.
Alle details staan op de website van het museum. (klik hier)

Vertelcafé Kijk op het Kanaal, toen en nu

Dinsdag 19 september, Aanvang 19.30u. Toegang: € 6,-

De scheepvaart verbinding van de Westerschelde naar Gent heeft eeuwenlang een belangrijke bijdrage geleverd aan de economie van de streek. De Sassevaart van Sas van Gent naar Gent vormde vanaf de 16e eeuw de eerste verbinding.
Tweehonderd jaar geleden, in 1823, besliste de toenmalige Koning Willem I om de Sassevaart te verlengen tot het kanaal van Gent naar Terneuzen. Dit werd de grondslag van de industriële ontwikkeling van de kanaalzone. Het kanaal is daarna voortdurend aangepast met de aanleg van de nieuwe zeesluis in Terneuzen als het voorlopige sluitstuk.
In het vertelcafé met de titel “ Kijk op het Kanaal, toen en nu”  neemt Adrie de Kraker je mee in de historie van de waterverbinding met Gent. De economische, politieke en waterbouwkundige uitdagingen vormen de leidraad van de presentatie.
Ben je geinteresseerd?  Reserveer hier je kaartje.

Tentoonstelling “De Ambachtsschool” krijgt gestalte

De tijdelijke tentoonstelling over de rol van de Ambachtsschool in de samenleving van Zeeuws-Vlaanderen krijgt langzaam gestalte. Na onze oproep hebben veel oud-leerlingen en -docenten gereageerd en materiaal ter beschikking gesteld. Daarmee is een team van vrijwilligers een interessante expositie aan het samenstellen.

Naast lesboeken en werkstukken, zijn er enkele oud-leerlingen/-leraren geïnterviewd. Hun verhalen zijn opgenomen en het plan is om die in korte documentaires te vertonen op de expositie. Met deze persoonlijke anekdotes zal het onderwerp echt tot leven komen.

Stem op ons bij de Rabo ClubSupport 2023

Het Museum is ook in 2023 een deelnemer aan deze sponsoractie van de Rabobank. Steun je favoriete museum en stem tot uiterlijk 26 september op het Industrieel Museum Zeeland. Dit jaar gaan we de eventuele opbrengst besteden aan verbeterde belichting van een glas-in-lood venster.