Nieuwsbrief 25 juni 2021
Draaiende Motoren 26 juni

Een paar keer per jaar komt ons museum echt tot leven en laten we verschillende motoren echt draaien. Op zulke dagen is het in ons museum niet alleen met je handen kijken maar ook ruiken en horen.

En de tunnel is tolvrij, dus ideaal voor wie vanaf Walcheren/Bevelanden ons museum wil bezoeken!

Kunstwerk

Onze oproep om met suggesties voor een naam van het samenstel van tandwielen voor het Industrieel Museum Zeeland te komen, heeft 22 mogelijke namen opgeleverd. Een groot aantal had in de naam ‘’Sas’’ verwerkt, verwijzend naar de naam van de plaats en sas als ‘’sluis’’. Een andere groep bracht het in verband met aandrijving; raderen, reductie, het raderwerk en Tandje bij, etc. Ook de leeftijd van de tandwielen werd gebruikt in: vervlogen, verstilde, gestolde, des tijds, krasse, zoals het was ….Ook het massieve van de tandwielen maakte indruk en leidde tot; trots, sterk, samenwerken.

Uiteindelijk is gekozen voor ‘’Na Gedane Arbeid’’. Hiermee wordt uitdrukking gegeven aan de leeftijd en het werk verricht door de raderen en het feit dat ze nu tot rust komen in een ‘’kunstwerk’’ en niet op de schroothoop verdwijnen.

Nog even alle overige suggesties: Vervlogen Reductie, Verstilde Reductie,Voor Reductie kun je ook Transmissie gebruiken, Verstilde Trots, Samen Sterk, Gestolde Samenwerking, Aandrijving, Drijfwerk, Aandrijf werk, Tandwerk des tijds, Gansch het raderwerk staat stil, Krasse knarsetanden, Ingrijpend samenwerken!, D,n As van SAS, "we steken een tandje bij", Op z'n Sas!!, Sasse draai, D'open Deur, Sas zoals het was, Technisch Openen, Ingrijpend samenwerken!, Raddraaier.

Iedereen bedankt voor het meedenken. Binnenkort zal het kunstwerk officieel “onthuld” worden.

Mooier dan ooit!

Na een moeilijk jaar met verschillende sluitingsperiodes en andere beperkende maatregelen wordt cultuur mooier dan ooit. Een landelijke campagne van de Museumvereniging en het Nationaal Theater Fonds wil daar het publiek extra van doordringen. Dat zal gepaard gaan met allerlei acties en vooral veel aandacht voor musea en theaters. Ook ons museum is mooier dan ooit, want na al die tijd is het echt genieten om alles weer spik en span te zien staan. Onze vrijwilligers hebben dan ook niet stil gezeten de afgelopen tijd. Maar we zullen de komende tijd ook op andere manieren laten zien dat ons museum mooier dan ooit is en een bezoek meer dan waard. #MooierDanOoit.